Infobrief tweede kleuterklas
Beste ouder(s)
Met deze brief
wil ik jullie wat informatie geven over het dagelijkse leven in onze klas. Hebt
u na het lezen van deze brief nog vragen, dan bent u welkom in de klas. Ook via
het heen- en weermapje mag je steeds je wensen, grieven, opmerkingen kenbaar
maken.
Op een prettige
samenwerking,
Juf Kaat
- Onze klas
Onze klas is de “jip en janneke-klas”.
In de klas zitten 25 kleuters.
Als symbooltje krijgen de
kleuters de schaduw van een voorwerp.
Deze symbooltjes komen terug op hun heen- en weermapje, kapstok,
wasco’s…
Kleuters van de tweede kleuterklas leren in de loop van het jaar hun
naam schrijven, daarom krijgen ze ook een naamkaartje met naast hun symbooltje
ook hun naam.
We werken steeds rond een bepaald thema. De klas en de
activiteiten worden steeds aangepast aan dit thema. Boekjes of materiaal met
betrekking tot dit thema zijn altijd welkom (met naam). Ander speelgoed en ook
allerlei verzamelmateriaal (smurfen, kaarten...) blijven het best thuis. Doe uw
kleuter ook niet te veel armbandjes, kransjes, strikjes, riemen aan die niet
noodzakelijk zijn.
De kleuters gaan twee keer per week turnen. Op dinsdag het eerste uurtje
van de namiddag bij en op woensdag het laatste uurtje van de voormiddag. Probeer die dag te zorgen voor kledij en schoenen waarin
ze goed kunnen bewegen.
Kleuteronderwijs
is spelen in een rijke omgeving!
Als je 's avonds aan je kleuter vraagt: "wat heb jij vandaag gedaan
in de klas" en je kleuter antwoordt "gespeeld". Ga er dan maar
van uit dat je kleuter die dag veel geleerd heeft.
Door de klasorganisatie en de keuze van de materialen leert je kleuter
al spelend. Hij ontdekt nieuwe materialen en ontdekt de functie ervan door ze
te manipuleren, hij komt voor problemen waar hij zelf of samen met
klasgenootjes en/of de juf een oplossing voor zoekt, hij wordt uitgedaagd om
steeds iets te proberen wat net iets moeilijker is dan dat wat hij al kan.
Het ontwikkelingsplan
Onze leidraad is het ontwikkelingsplan. Wij werken met uw kleuter rond
85 ontwikkelingsaspecten. Deze zijn ingedeeld in 11 ontwikkelingsdomeinen.
1) Positieve ingesteldheid
Het allerbelangrijkste ontwikkelingsdomein. Een kleuter komt pas tot
"leren" wanneer hij zich goed voelt en gemotiveerd is. We proberen
ervoor te zorgen dat uw kleuter een positief zelfbeeld heeft door heel vaak te
zeggen of tonen dat hij/zij goed bezig is. We stimuleren die motivatie en
nieuwsgierigheid door te werken met handpoppen, koffertjes waar iets in zit,
verhalen...
Hierbij hebben jullie ook een belangrijke taak, want één van de
ontwikkelingsaspecten is "zich vitaal en gezond voelen". Een goede
nachtrust en een stevig ontbijt zijn nodig zijn de basis van een leerrijke
klasdag.
2) Emotionele ontwikkeling
Nadenken en verwoorden, hoe voel ik mij. En, een grote stap in de
ontwikkeling van kleuters, hoe voelt de ander zich. Vooral in de kringmomenten
komt dit vaak aan bod, maar ook bij het oplossen van een conflict.
3) Sociale ontwikkeling
Hoe ga ik om met iemand anders, als ik dit of dat doe, vindt hij/zij dat
dan leuk. Zelf zeggen "ik vind dat niet leuk".
In de poppenhoek de rol van iemand anders spelen en op elkaar inspelen,
in de bouwhoek samen iets groots bouwen.
4) Morele ontwikkeling
Hier werken we vooral rond afspraken en afspraken naleven. Veel
afspraken worden visueel gemaakt omdat we daar dan steeds opnieuw kunnen naar
verwijzen.
5) Godsdienstige ontwikkeling
We zijn samen verwonderd over de schepping, we vertellen over Jezus,
leren enkele christelijke gebruiken en symbolen kennen (gebaren, feesten...) en
ontdekken ook andere godsdiensten.
6) Muzische ontwikkeling
Kleuters mogen via muzische expressie eigen ervaringen creatief
uitdrukken. Dat wil zeggen:
- houdingen aannemen vb iemand die boos is
- zingen, muziek maken, bewegen op muziek
- VRIJ tekenen, schilderen, boetseren
- spelen met intonatie, ritme..., luisteren naar en meezeggen met
versjes
- kijken naar poppenspel en toneel, zelf poppenspel spelen, iemand uitbeelden...
7) Motorische ontwikkeling
Grootmotorisch bewegen, gebeurt vooral op de speelplaats, het grasveld
en de turnzaal
Aan kleinmotorisch bewegen wordt gewerkt in veel van de hoeken. In de
bouwhoek, de puzzelhoek, de kieskast, de poppenhoek, de zandtafel...
We werken ook aan lateraliteit. Het aanvoelen van beide lichaamshelften,
over de middellijn gaan en voorkeurszijde zijn belangrijk naar voorbereidend
schrijven.
8) Zintuiglijke ontwikkeling
We werken rond kijken, luisteren, voelen, ruiken en smaken. Dit komt
heel vaak aan bod binnen tal van andere activiteiten, zeker wanneer we iets
lekkers maken in de klas, maar ook bij luisterspelletjes, de voeldoos,
geurenmemmorie en thema's als de proefkampioen.
9) Denkontwikkeling
We manipuleren en onderzoeken allerlei materialen en ontdekken zo de
eigenschappen en functie van deze materialen.
Natuur en techniek vb drijven en zinken, timmeren
Mens en samenleving vb beroepen, de winkel
Ruimte vb begrippen in, uit, voor, achter..., pijlen volgen, plannen
lezen, verschillende gezichtspunten, puzzels...
Tijd vb alle kalenders in de klas, timetimer...
Getallen vb hoeveelheden vergelijken, tellen, een aantal voorwerpen
herkennen, getalbeelden...
Meten vb vergelijken van lengte, afstand, inhoud..., begrippen klein,
dik, lang, hoog..., werken met weegschaal...
10) Taalontwikkeling
Het begrijpen van boodschappen (auditief en visueel), zelf verwoorden en
kennismaken met letters.
In de kring, de boekenhoek, aan de computer (fundels)
In de loop van de tweede kleuterklas leren de meeste kleuters hun naam
schrijven. We forceren dit niet. De kleuter moet er zelf interesse voor tonen
en we laten hen daarmee experimenteren.
11) Ontwikkeling van de zelfsturing
Kleuters willen graag dingen zelf doen. Stimuleer dit thuis ook en
probeer er tijd voor te maken. Je kleuter probeert op school ook veel zelf te
doen en u kan daarbij helpen door je kleuter gemakkelijke kledij aan te doen
(vb jas met rits zonder dubbele mouwen) en een boekentas, doosjes en flesje mee
te geven die hij/zij zelf kan open doen.
Dit gaat ook over iets plannen, een opdracht tot het einde volhouden,
geconcentreerd zijn tot het einde...
Joepie, ik ben
jarig!
Als je kleuter jarig is, krijgt hij/zij een verjaardagskoffer mee
en daarin mag een boek, een CD, een spelletje, een baby-fotoboek, en een KLEIN
SNOEPJE/KOEKJE voor op de taart.
We hangen vlagjes, versieren de taart met de snoepjes/koekjes, zingen
een liedje, blazen kaarsjes... Tijdens het speelleermoment mag je kleuter dan
samen met drie vriendjes zijn/haar spelletje spelen. We luisteren naar de
muziek tijden koek- en drankmoment. We lezen in de kring uit zijn/haar boek voor.
Enkele dagen voor zijn/haar verjaardag krijgt de kleuter daarover nog
een persoonlijke brief.
klaspoppen
Jip, Janneke en Takkie zijn het hele jaar in de klas, maar we krijgen
ook vaak bezoek
-
afhankelijk van de activiteit: mevrouwtje Ooo bij
vormgeving, Heksemie bij rijmwoordjes, Knoet bij natuuractiviteiten, Toeka bij
sociale vaardigheden …
-
afhankelijk van het thema: egel (herfst), joop microop
(ziek zijn), sneeuwpop (winter)
Dagverloop van
de klas
8.30u – 12.05u /
13.35 – 15.30
-
jassen aan de kapstok, boekentassen op het rek. Gelieve
jassen, zonnehoedjes, mutsen, sjaals, wanten/handschoenen, truien steeds te
voorzien van de naam van uw kind. Alleen handschoenen meegeven wanneer uw kind
ze zelfstandig kan aan doen.
Heen- en
weermapjes en koek worden uit de schooltas gehaald.
-
appeltje in de aanwezigheidsboom juist hangen
-
onthaal: kringmoment.
Het is
belangrijk dat uw kleuter op tijd op school is zodat we in alle rust samen de
dag kunnen starten. 's morgens in de kring wordt ook erg veel uitleg gegeven
over de rest van de dag. Gelieve te verwittigen wanneer uw kind ziek/afwezig
is.
Lijst voor het
middagmaal: gelieve veranderingen in
de gewoontes neer te schrijven in het heen- en weermapje.
Heen- en weermapjes gaan elke dag mee naar huis en
terug naar school. Ik kijk ze iedere dag na en vraag aan u om dit ook iedere
avond te doen. Infobrieven mogen er
worden uitgehaald.
Gelieve,
indien gevraagd, geld in een gesloten envelop in het heen- en weermapje mee te
geven. Schrijf op de envelop ook de naam van je kleuter.
Kalenders bekijken en bijwerken (scheurkalender, weekkalender,
daglijn, weerkalender, maandkalender, takenbord)
Luisteren naar
elkaar, vertellen over…
Aanbrengen van
woorden, begrippen, werkjes van de dag.
-
toiletbezoek: het is belangrijk dat uw kleuter zelfstandig naar
het toilet leert gaan. Gemakkelijke kledij kan uw kleuter daarbij helpen.
- speeltijd om 9.45u
-
koekmoment: na de speeltijd eten we onze koek. Graag de koek in
een genaamtekend doosje zonder papier.
-
Speelleertijd: door het
begeleid of zelfstandig spelen met en manipuleren van het speelgoed en de
materialen in de klas, aangepast aan het thema, worden de kleuters gestimuleerd
in hun ontwikkeling.
-
opruimen
-
evaluatiemoment: we bekijken elkaars werkjes, we
vertellen of we het leuk, moeilijk, … vonden.
-
afsluiten van de voormiddag met een liedje, versje,
kringspel…
-
naar de eetzaal of naar huis om 12.05u
-
onthaal om 13.35, verkorte versie van het onthaal in
de voormiddag
- fruitmoment: gelieve het fruit zo eetbaar mogelijk mee te geven (bv kiwi in kiwidoosje met lepeltje), maar… de kiwi snij ik wel in twee, een appel mag je in zijn geheel meegeven. Bij het fruit drinken de kleuters water.
- fruitmoment: gelieve het fruit zo eetbaar mogelijk mee te geven (bv kiwi in kiwidoosje met lepeltje), maar… de kiwi snij ik wel in twee, een appel mag je in zijn geheel meegeven. Bij het fruit drinken de kleuters water.
-
Speelleertijd
- afsluiten en evalueren van de dag (verhaal, versje, liedje, spelletje, …)
- afsluiten en evalueren van de dag (verhaal, versje, liedje, spelletje, …)
-
speeltijd om 15.15
- tijd om naar huis te gaan om 15.30u, tot morgen!
- tijd om naar huis te gaan om 15.30u, tot morgen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten