Pagina's

onze klas


Infobrief tweede kleuterklas

Beste ouder(s)

Met deze brief wil ik jullie wat informatie geven over het dagelijkse leven in onze klas. Hebt u na het lezen van deze brief nog vragen, dan bent u welkom in de klas. Ook via het heen- en weermapje mag je steeds je wensen, grieven, opmerkingen kenbaar maken.

Op een prettige samenwerking,


Juf Kaat

  1. Onze klas
Onze klas is de “jip en janneke-klas”. In de klas zitten 25 kleuters.

Als symbooltje krijgen de kleuters de schaduw van een voorwerp.
Deze symbooltjes komen terug op hun heen- en weermapje, kapstok, wasco’s…
Kleuters van de tweede kleuterklas leren in de loop van het jaar hun naam schrijven, daarom krijgen ze ook een naamkaartje met naast hun symbooltje ook hun naam.


We werken steeds rond een bepaald thema. De klas en de activiteiten worden steeds aangepast aan dit thema. Boekjes of materiaal met betrekking tot dit thema zijn altijd welkom (met naam). Ander speelgoed en ook allerlei verzamelmateriaal (smurfen, kaarten...) blijven het best thuis. Doe uw kleuter ook niet te veel armbandjes, kransjes, strikjes, riemen aan die niet noodzakelijk zijn.


De kleuters gaan twee keer per week turnen. Op dinsdag het eerste uurtje van de namiddag bij en op woensdag het laatste uurtje van de voormiddag. Probeer die dag te zorgen voor kledij en schoenen waarin ze goed kunnen bewegen.






Kleuteronderwijs is spelen in een rijke omgeving!
Als je 's avonds aan je kleuter vraagt: "wat heb jij vandaag gedaan in de klas" en je kleuter antwoordt "gespeeld". Ga er dan maar van uit dat je kleuter die dag veel geleerd heeft.
Door de klasorganisatie en de keuze van de materialen leert je kleuter al spelend. Hij ontdekt nieuwe materialen en ontdekt de functie ervan door ze te manipuleren, hij komt voor problemen waar hij zelf of samen met klasgenootjes en/of de juf een oplossing voor zoekt, hij wordt uitgedaagd om steeds iets te proberen wat net iets moeilijker is dan dat wat hij al kan.

Het ontwikkelingsplan

Onze leidraad is het ontwikkelingsplan. Wij werken met uw kleuter rond 85 ontwikkelingsaspecten. Deze zijn ingedeeld in 11 ontwikkelingsdomeinen.

1) Positieve ingesteldheid

Het allerbelangrijkste ontwikkelingsdomein. Een kleuter komt pas tot "leren" wanneer hij zich goed voelt en gemotiveerd is. We proberen ervoor te zorgen dat uw kleuter een positief zelfbeeld heeft door heel vaak te zeggen of tonen dat hij/zij goed bezig is. We stimuleren die motivatie en nieuwsgierigheid door te werken met handpoppen, koffertjes waar iets in zit, verhalen...
Hierbij hebben jullie ook een belangrijke taak, want één van de ontwikkelingsaspecten is "zich vitaal en gezond voelen". Een goede nachtrust en een stevig ontbijt zijn nodig zijn de basis van een leerrijke klasdag.

2) Emotionele ontwikkeling
Nadenken en verwoorden, hoe voel ik mij. En, een grote stap in de ontwikkeling van kleuters, hoe voelt de ander zich. Vooral in de kringmomenten komt dit vaak aan bod, maar ook bij het oplossen van een conflict.

3) Sociale ontwikkeling

Hoe ga ik om met iemand anders, als ik dit of dat doe, vindt hij/zij dat dan leuk. Zelf zeggen "ik vind dat niet leuk".
In de poppenhoek de rol van iemand anders spelen en op elkaar inspelen, in de bouwhoek samen iets groots bouwen.

4) Morele ontwikkeling

Hier werken we vooral rond afspraken en afspraken naleven. Veel afspraken worden visueel gemaakt omdat we daar dan steeds opnieuw kunnen naar verwijzen.

5) Godsdienstige ontwikkeling

We zijn samen verwonderd over de schepping, we vertellen over Jezus, leren enkele christelijke gebruiken en symbolen kennen (gebaren, feesten...) en ontdekken ook andere godsdiensten.

6) Muzische ontwikkeling

Kleuters mogen via muzische expressie eigen ervaringen creatief uitdrukken. Dat wil zeggen:
- houdingen aannemen vb iemand die boos is
- zingen, muziek maken, bewegen op muziek
- VRIJ tekenen, schilderen, boetseren
- spelen met intonatie, ritme..., luisteren naar en meezeggen met versjes
- kijken naar poppenspel en toneel, zelf poppenspel spelen, iemand uitbeelden...

7) Motorische ontwikkeling

Grootmotorisch bewegen, gebeurt vooral op de speelplaats, het grasveld en de turnzaal
Aan kleinmotorisch bewegen wordt gewerkt in veel van de hoeken. In de bouwhoek, de puzzelhoek, de kieskast, de poppenhoek, de zandtafel...
We werken ook aan lateraliteit. Het aanvoelen van beide lichaamshelften, over de middellijn gaan en voorkeurszijde zijn belangrijk naar voorbereidend schrijven.

8) Zintuiglijke ontwikkeling

We werken rond kijken, luisteren, voelen, ruiken en smaken. Dit komt heel vaak aan bod binnen tal van andere activiteiten, zeker wanneer we iets lekkers maken in de klas, maar ook bij luisterspelletjes, de voeldoos, geurenmemmorie en thema's als de proefkampioen.

9) Denkontwikkeling

We manipuleren en onderzoeken allerlei materialen en ontdekken zo de eigenschappen en functie van deze materialen.
Natuur en techniek vb drijven en zinken, timmeren
Mens en samenleving vb beroepen, de winkel
Ruimte vb begrippen in, uit, voor, achter..., pijlen volgen, plannen lezen, verschillende gezichtspunten, puzzels...
Tijd vb alle kalenders in de klas, timetimer...
Getallen vb hoeveelheden vergelijken, tellen, een aantal voorwerpen herkennen, getalbeelden...
Meten vb vergelijken van lengte, afstand, inhoud..., begrippen klein, dik, lang, hoog..., werken met weegschaal...

10) Taalontwikkeling

Het begrijpen van boodschappen (auditief en visueel), zelf verwoorden en kennismaken met letters.
In de kring, de boekenhoek, aan de computer (fundels)
In de loop van de tweede kleuterklas leren de meeste kleuters hun naam schrijven. We forceren dit niet. De kleuter moet er zelf interesse voor tonen en we laten hen daarmee experimenteren.

11) Ontwikkeling van de zelfsturing

Kleuters willen graag dingen zelf doen. Stimuleer dit thuis ook en probeer er tijd voor te maken. Je kleuter probeert op school ook veel zelf te doen en u kan daarbij helpen door je kleuter gemakkelijke kledij aan te doen (vb jas met rits zonder dubbele mouwen) en een boekentas, doosjes en flesje mee te geven die hij/zij zelf kan open doen.


Dit gaat ook over iets plannen, een opdracht tot het einde volhouden, geconcentreerd zijn tot het einde...



Joepie, ik ben jarig!

Als je kleuter jarig is, krijgt hij/zij een verjaardagskoffer mee en daarin mag een boek, een CD, een spelletje, een baby-fotoboek, en een KLEIN SNOEPJE/KOEKJE voor op de taart.
We hangen vlagjes, versieren de taart met de snoepjes/koekjes, zingen een liedje, blazen kaarsjes... Tijdens het speelleermoment mag je kleuter dan samen met drie vriendjes zijn/haar spelletje spelen. We luisteren naar de muziek tijden koek- en drankmoment. We lezen in de kring uit zijn/haar boek voor.
Enkele dagen voor zijn/haar verjaardag krijgt de kleuter daarover nog een persoonlijke brief.

klaspoppen

Jip, Janneke en Takkie zijn het hele jaar in de klas, maar we krijgen ook vaak bezoek
-       afhankelijk van de activiteit: mevrouwtje Ooo bij vormgeving, Heksemie bij rijmwoordjes, Knoet bij natuuractiviteiten, Toeka bij sociale vaardigheden …

-       afhankelijk van het thema: egel (herfst), joop microop (ziek zijn), sneeuwpop (winter)



Dagverloop van de klas

8.30u – 12.05u / 13.35 – 15.30

-       jassen aan de kapstok, boekentassen op het rek. Gelieve jassen, zonnehoedjes, mutsen, sjaals, wanten/handschoenen, truien steeds te voorzien van de naam van uw kind. Alleen handschoenen meegeven wanneer uw kind ze zelfstandig kan aan doen.
Heen- en weermapjes  en koek worden uit de schooltas gehaald.

-       appeltje in de aanwezigheidsboom juist hangen


-       onthaal: kringmoment.

Het is belangrijk dat uw kleuter op tijd op school is zodat we in alle rust samen de dag kunnen starten. 's morgens in de kring wordt ook erg veel uitleg gegeven over de rest van de dag. Gelieve te verwittigen wanneer uw kind ziek/afwezig is.

Lijst voor het middagmaal: gelieve veranderingen in de gewoontes neer te schrijven in het heen- en weermapje.

Heen- en weermapjes gaan elke dag mee naar huis en terug naar school. Ik kijk ze iedere dag na en vraag aan u om dit ook iedere avond te doen. Infobrieven mogen er worden uitgehaald.

Gelieve, indien gevraagd, geld in een gesloten envelop in het heen- en weermapje mee te geven. Schrijf op de envelop ook de naam van je kleuter.

Kalenders bekijken en bijwerken (scheurkalender, weekkalender, daglijn, weerkalender, maandkalender, takenbord)

Luisteren naar elkaar, vertellen over…

Aanbrengen van woorden, begrippen, werkjes van de dag.

-       toiletbezoek: het is belangrijk dat uw kleuter zelfstandig naar het toilet leert gaan. Gemakkelijke kledij kan uw kleuter daarbij helpen.

 -       speeltijd om 9.45u 

-       koekmoment: na de speeltijd eten we onze koek. Graag de koek in een genaamtekend doosje zonder papier.

-       Speelleertijd: door het begeleid of zelfstandig spelen met en manipuleren van het speelgoed en de materialen in de klas, aangepast aan het thema, worden de kleuters gestimuleerd in hun ontwikkeling.

-       opruimen

-       evaluatiemoment: we bekijken elkaars werkjes, we vertellen of we het leuk, moeilijk, … vonden.
-       afsluiten van de voormiddag met een liedje, versje, kringspel…

-       naar de eetzaal of naar huis om 12.05u

-       onthaal om 13.35, verkorte versie van het onthaal in de voormiddag

-    fruitmoment: gelieve het fruit zo eetbaar mogelijk mee te geven (bv kiwi in kiwidoosje met lepeltje), maar… de kiwi snij ik wel in twee, een appel mag je in zijn geheel meegeven. Bij het fruit drinken de kleuters water.

-       Speelleertijd

-    afsluiten en evalueren van de dag (verhaal, versje, liedje, spelletje, …)

-       speeltijd om 15.15

-    tijd om naar huis te gaan om 15.30u, tot morgen!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten